Pratik Bilgiler

» Amortisman Sınırı
» Vergiden Müstesna Yemek Bedeli
» Emlak Vergisi Oranları
» Fatura Düzenleme Sınırı
» Değer Artış Kazançları İstisna Tutarları
» Kıdem Tazminatı Tavanı
» Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel
» Yıllık Ücretli İzinler

Muhasebe Standartları

» Ülke içinde kullanılan muhasebe standartlarını uluslararası standartlarla bütünleştirebilmek için 1995 yılından bu yana 43 uluslararası muhasebe standardı Türkiye’ye ...

T.C. Resmi Gazete

SİRKÜLER

SİRKÜLER NO : 2025/26 7555 SAYILI KANUNLA KURUMLAR VERGİSİ VE KDV KANUNUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER

    SİNERJİ SİRKÜLER RAPOR

 

 

Sirküler Tarihi: 11.09.2025

SİRKÜLER NO  : 2025/26

7555 SAYILI KANUNLA KURUMLAR VERGİSİ VE KDV KANUNUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER

Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 635 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM Genel Kurulunda kabul edilerek 7555 sayılı Kanun olarak yasalaşmıştır. 

1. 7555 Sayılı Kanunla Kurumlar Vergisi Kanununda Yapılan Değişiklikler:

7555 sayılı Kanunun 18. maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun "İndirimli kurumlar vergisi" başlıklı 32/A maddesinde yapılan düzenlemeyle; "Ekonomi Bakanlığı tarafından teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen kazançlar" ibaresi "Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen yatırım teşvik belgesi kapsamında gerçekleştirilen yatırımlardan elde edilen kazançlara" şeklinde değiştirilmiş olup uygulanmasına ilişkin aşağıdaki yeni düzenlemeler getirilmiştir.

16/6/2025 tarihinden önce düzenlenmiş ve 16.06.2025 tarihi itibariyle yatırım teşvik belgesi için başvurusu yapılmış ve reddedilmemiş olanlar için 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinin 7555 sayılı Kanunla yapılan değişiklikler öncesi hükümleri uygulanmaya devam edecektir.

Yapılan değişiklikler ana başlıklar halinde aşağıda özetlenmeye çalışılmıştır:

a) İndirimli Kurumlar Vergisi Uygulamasına Süre Sınırlaması Getirilmiştir:

Mevcut düzenlemede indirim hakkının kullanılması ile ilgili herhangi bir sınırlama bulunmamakta iken yeni düzenleme ile madde metnine "indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil en fazla on hesap dönemi cümlesi eklenerek" indirimli kurumlar vergisinin uygulanmasına süre sınırlaması getirilmiştir.

Anılan düzenlemeye göre, yatırım teşvik belgesi kapsamında yapılan yatırımlardan elde edilen kazançlara uygulanacak indirimli kurumlar vergisi, indirim hakkının kullanılmaya başlandığı ilk hesap döneminden itibaren en fazla on (10) hesap dönemi süresince uygulanabilecek. 

b) Kurumlar Vergisi İndirim Oranı Sabitlenmiştir:

Mevcut uygulamada bölgesel ve sektörel olarak farklı şekilde uygulanmakta olan indirimli vergi oranı (daha önceki düzenlemede bu oran bölgelere göre değişmekte olup %90’lara kadar uygulanmakta ve bazı dönemlerde bu oran %100 olarak uygulanmıştır) Kanun’da yapılan değişiklikle tek oran olarak %60 olarak sabitlendi. Yapılan bu düzenleme ile kurumlar vergisi indirim oranı 2025/9903 Sayılı yeni yatırım teşvik kararında belirlenen %60 oranına uyumlu hale getirildi.

Buna göre mevcut uygulamadaki %25 olan kurumlar vergisi oranını dikkate alındığında yeni yatırım teşvik belgesi sahibi kurumlar vergisi mükelleflerinin indirimli kurumlar vergisi oranı (%25-(%25x%60)) %10 olarak uygulanacaktır. Bir başka ifade ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32/A maddesinde yapılan yeni düzenleme uyarınca, mükellefler beyan etmiş oldukları kazançlar üzerinden (indirim ve istisnalar düşüldükten sonra) %10 vergi ödeyeceklerdir.

c) Kazancın Bulunması Halinde Yararlanılmayan Tutar Hak Kaybına Uğrayacak:

Mevcut uygulamada kazanç elde edilmesine rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarlarının, müteakip dönemlerde dikkate alınıp alınamayacağı konusunda tereddütler yaşanmaktaydı. Yeni düzenleme ile madde metnine "Ancak, kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarları müteakip dönemlerde dikkate alınmaz." cümlesi eklenerek buna açıklık getirilmiş ve yararlanılmayan kısmın devir olmayacağı açıkça hüküm altına alınmıştır.

d) Diğer Faaliyetlerden Elde Edilen Kazançlara Süre Sınırlaması Getirilmiştir:

İndirimli kurumlar vergisi oranı uygulanarak yatırıma katkı tutarının kullanılmasına yönelik uygulama ile ilgili madde metnine eklenen "Yatırım teşvik belgesi kapsamında bu maddeye göre hesaplanacak yatırıma katkı tutarına mahsuben, toplam yatırıma katkı tutarının %50’sini ve hak edilen yatırıma katkı tutarını geçmemek üzere; indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil dördüncü hesap döneminin sonuna kadar kurumun diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulatmak" cümlesi ile ilk hesap dönemi dahil en fazla 4 yıl ile süre sınırlaması getirildi. Bu düzenleme ile diğer faaliyetlerden elde edilecek kazançlar dolayısıyla kullanılacak yatırıma katkı tutarı sınırlandırılmış oldu.

e) Avans Kullanılabilecek Yatırıma Katkı Tutarında Değişiklik Yapılmıştır:

Mevcut uygulamada, yatırım döneminde "gerçekleşen yatırım harcamasını aşmamak ve toplam yatırıma katkı tutarının %80’ini geçmemek üzere" diğer faaliyetlerden elde ettikleri kazançlarına, bu kritere göre indirimli kurumlar vergisi uygulamakta iken 7555 sayılı Kanun ile getirilen düzenlemeyle yararlanma şartı "toplam yatırıma katkı tutarının %50’sini ve hak edilen yatırıma katkı tutarını geçmemek üzere" şeklinde değiştirilmiştir.

f) Cumhurbaşkanına Bölge, Süre, Oran Belirleme ve Sınırlama Yetkisi Verilmiştir:

Yeni yatırım teşvik kararına uygun olarak bu maddenin uygulanması ile ilgili olarak Cumhurbaşkanına istatistikî bölge birimleri sınıflandırması ile kişi başına düşen millî gelir veya sosyoekonomik gelişmişlik düzeylerini dikkate almak suretiyle illeri ve ilçeleri gruplandırmaya, teşvik programları itibarıyla teşvik edilecek yatırım konularına ilişkin yatırım ve istihdam büyüklüklerini belirlemeye, yatırımlar için yatırıma katkı oranını %50’yi geçmemek üzere belirlemeye, diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulatmak suretiyle yatırıma katkı tutarını kısmen kullandırmaya ve bu oranı sıfıra kadar indirmeye, yatırım harcamaları içindeki arsa, bina, kullanılmış makine, yedek parça, yazılım, patent, lisans ve know-how bedeli gibi harcamaların oranlarını ayrı ayrı veya topluca sınırlandırmaya ve 6745 sayılı Kanun kapsamındaki proje bazlı yatırımlar için süreleri ve oranı artırma konusunda yetki verilmiştir.

6745 Sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamında gerçekleştirilecek olan yatırımlar için, Cumhurbaşkanı; 10 yıllık ve 4 yıllık süreleri bir katına kadar, yatırım döneminde uygulanacak %50’lik oranı %100'e kadar artırma konularında yetkilendirilmiştir.

g) Yatırım Dönemi-İşletme Dönemi Ayrımı Kaldırılmıştır:

Öte yandan, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanun’un 32/A maddesinin (9) fıkrasında "Bu madde gelir vergisi mükellefleri hakkında da uygulanır" hükmü gereğince yatırım teşvik belgesi sahibi olan mükellefler ile 16/6/2025 tarihinden sonra yatırım teşvik belgesi sahibi olan gelir vergisi mükellefleri de yasada yer alan hükümlerden kurumlar vergisi mükellefleri gibi yararlanmaya devam edecektir.

2. 7555 Sayılı Kanunla KDV Kanununda Yapılan Değişiklikler

a) 7555 Sayılı Kanun’un 6’ncı Maddesi ile KDV Kanunu’nun 13. Maddesinin Birinci Fıkrasına Eklenen Bent:

7555 sayılı Kanun’un 6. maddesi ile 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 13. maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir:

"o) 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan "- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)" satırındaki motorlu taşıtlar ile 87.04 ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların, münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına teslimi,"

Söz konusu değişiklik öncesinde Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 13. maddesinin birinci fıkrasının "f" bendinde yukarıda yer verilen kamu kurumlarına faaliyetleri dolayısıyla sahip olmak zorunda oldukları askeri nitelikte kara-hava ve deniz araçlarının alımında KDV istisnası tanınmaktaydı.

Yapılan değişiklikle ilgili kurumlara münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere askeri araçların alımında sahip oldukları KDV istisna hakkı hafif ticari taşıtlar, kamyon, kamyonet, kamyonet grubunda bulunan arazi taşıtları ve motosikletlerin alımında da tanınmış oldu.

7555 sayılı Kanun ile 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda da buna paralel düzenlemeler yapıldı.

b) 7555 Sayılı Kanun’un 7’nci Maddesi ile KDV Kanunu’nun 17. Maddesinin Dördüncü Fıkrasının (p) Bendine Yapılan Ekleme:

7555 sayılı Kanun’un 7. maddesi ile 3065 sayılı Kanun’un 17. maddesinin (4) numaralı fıkrasının (p) bendine "mülkiyetindeki taşınmazların" ibaresinden sonra gelmek üzere "ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği ve temsil ettiği mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların" ibaresi eklenmiştir. Bu değişiklikle Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği ve temsil ettiği mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler KDV’den istisna edilmiştir.

5737 Sayılı Vakıflar Kanunu uyarınca; Vakıflar Genel Müdürlüğünce yönetilecek ve temsil edilecek vakıflar ile mülga 743 sayılı Türk Kanunu Medenisinin yürürlük tarihinden önce kurulmuş ve 2762 sayılı Vakıflar Kanunu gereğince Vakıflar Genel Müdürlüğünce yönetilen vakıflara "Mazbut Vakıf" denilmektedir.

c) 7555 Sayılı Kanun’un 8’inci Maddesi ile KDV Kanunu’nun 21. Maddesinin Birinci Fıkrasının Eklenen Bent:

3065 sayılı KDV Kanunu’nun 21. maddesi "İthalatta Matrah" başlığını taşımaktadır. Madde ile ithalatta verginin matrahının hangi unsurlardan oluştuğu belirlenmektedir. Yapılan değişiklik öncesinde ilgili madde aşağıdaki şekildeydi:

"Madde 21 İthalatta Matrah

İthalatta verginin matrahı aşağıda gösterilen unsurların toplamıdır:

a) İthal edilen malın gümrük vergisi tarhına esas olan kıymeti, gümrük vergisinin kıymet esasına göre alınmaması veya malın gümrük vergisinden muaf olması halinde sigorta ve navlun bedelleri dahil (CIF) değeri, bunun belli olmadığı hallerde malın gümrükçe tespit edilecek değeri,

b) İthalat sırasında ödenen her türlü vergi, resim, harç ve paylar,

c) Gümrük beyannamesinin tescil tarihine kadar yapılan diğer giderler ve ödemelerden vergilendirilmeyenler ile mal bedeli üzerinden hesaplanan fiyat farkı, kur farkı gibi ödemeler."

7555 sayılı Kanun’un 8. maddesi ile 3065 sayılı KDV Kanunu’nun 21. maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.

) 4760 sayılı Kanunun 16’ncı maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca teminat karşılığı ithal edilen malın teminatının hesaplanmasına esas özel tüketim vergisi tutarı."

İlgili kanun teklifinde yapılan bu düzenlemenin gerekçesi şu şekilde açıklanmıştır:

"Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan malların ithalinde ÖTV hesaplanmamakta, sadece teminat alınarak mallar yurt içine alınmakta, ithalatçıları tarafından yurt içinde ilk tesliminde ise ÖTV hesaplanmaktadır. Bu kapsamda yer alan malların ithalinde sadece mal bedeli üzerinden katma değer vergisi (KDV) hesaplanarak tahsil edilmektedir. İthalatçılar tarafından malın yurt içi ilk tesliminde ÖTV hesaplandığından, ÖTV tutarına isabet eden KDV tutarı da bu aşamada hesaplanmaktadır. Hesaplanan KDV tutarı indirilecek KDV ile karşılaştırılarak, ödenecek KDV olmakta veya devreden KDV olarak sonraki dönemlere devretmekte ve sonraki dönemlerdeki hesaplanan KDV tutarı ile mahsup edilmektedir.

Katma Değer Vergisi Kanunu uyarınca matraha dâhil olan ÖTV tutarı üzerinden hesaplanan KDV, mükelleflerin faaliyetlerine ilişkin olarak ortaya çıkan ve yüklenilen bir KDV olmadığından, bu alanda faaliyette bulunanların en azından ÖTV tutarına isabet eden tutar kadar KDV’yi ödemeleri beklenir.

Ancak mükelleflerin, bu ÖTV tutarı üzerinden hesaplanan KDV’nin ödenmesinden kaçınmak için farklı alanlardaki faaliyetlerini bu faaliyetleri ile ilişkilendirmek suretiyle veya iyi niyetli olmayan mükelleflerde ise sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanmak suretiyle en az vergi ödenecek şekilde veya hiç ödenmeyecek şekilde hareket etmek suretiyle kayıt dışılığa sebebiyet verdikleri gözlemlenmektedir. Bu durum, ÖTV tutarına isabet eden KDV’nin Hazineye hiç intikal ettirilmemesine veya eksik intikal ettirilmesine neden olmaktadır.

Bu kapsamda, söz konusu menfi işlemleri önlemeyi teminen 4760 sayılı ÖTV Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan malların ithalinde hesaplanıp teminata bağlanan ÖTV’nin, KDV matrahına dahil edilmesine ilişkin düzenleme yapılmaktadır."

 

Saygılarımızla,

      SİNERJİ

Bağımsız Denetim

Danışmanlık ve Yeminli

Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

 

 



DOSYAYI İNDİR (Sağ Tık/Farklı Kaydet)