Pratik Bilgiler

» Amortisman Sınırı
» Vergiden Müstesna Yemek Bedeli
» Emlak Vergisi Oranları
» Fatura Düzenleme Sınırı
» Değer Artış Kazançları İstisna Tutarları
» Kıdem Tazminatı Tavanı
» Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel
» Yıllık Ücretli İzinler

Muhasebe Standartları

» Ülke içinde kullanılan muhasebe standartlarını uluslararası standartlarla bütünleştirebilmek için 1995 yılından bu yana 43 uluslararası muhasebe standardı Türkiye’ye ...

T.C. Resmi Gazete

SİRKÜLER

Sirküler No: 2018/14 YENİDEN VERGİ VE PRİM AFFI

 

SİNERJİ SİRKÜLER RAPOR

 

Sirküler Tarihi: 29.05.2018

Sirküler No      : 2018/14

YENİDEN VERGİ VE PRİM AFFI

Çok geniş bir alanda af niteliğinde düzenlemeler yapan 7143 sayılı Kanun 18 Mayıs 2018 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girdi.

Kanun ile;

- Kamuya olan borçların yapılandırılarak ödenmesi,

- Dava açma ya da yargı aşamasında olan mevcut ve muhtemel ihtilafların sonlandırılması,

- İnceleme ve tarhiyat aşamasında bulunan işlemlerde vergilerin yüzde 50’sinin ve cezaların tamamından vazgeçilmesi,

- Matrah ve vergi artırımı yoluyla geçmiş vergilendirme dönemleri ile ilgili olası risklerin ortadan kaldırılması,

- İşletme kayıtlarının fiili duruma uygun hale getirilmesi,

- Varlık barışı gibi geçmişte de uygulamaları yapılan konular düzenleniyor. 

1. GENEL BİLGİ:

Yeniden yapılandırmaya konu olacak alacakların vadesi Kanunda 31/3/2018 tarihi esas alınarak belirlenmiş durumda.

Yasa hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların 31 Temmuz 2018 kadar ilgili idareye başvuruda bulunmaları gerekiyor.

Bu kapsamda:

a) Maliye Bakanlığına, Gümrük ve Ticaret Bakanlığına, il özel idarelerine, belediyelere ve Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarına bağlı tahsil dairelerine ödenecek tutarların ilk taksitinin 30 Eylül 2018 tarihine kadar,

b) Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil dairelerine ödenecek tutarların ise ilk taksitinin 31 Ağustos 2018 tarihine kadar olmak üzere ikişer aylık dönemler halinde azami on sekiz eşit taksitte ödenmesi gerekiyor.

Taksitle yapılacak ödemelerde ilgili maddelere göre belirlenen tutar;

1) Altı eşit taksit için (1,045),

2) Dokuz eşit taksit için (1,083),

3) On iki eşit taksit için (1,105),

4) On sekiz eşit taksit için (1,15),

katsayısı ile çarpılacak ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler halinde ödenecek taksit tutarı hesaplanacak.

Yeniden yapılandırılmış borçların ilk taksit ödeme süresi içerisinde tamamen ödenmesi durumunda ise feri alacaklar yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarlarının %90'ının tahsilinden vazgeçilecek. İlk iki taksitin ödeme süresi içinde ödenmesi halinde ise Yİ-ÜFE tutarında %50 indirim yapılacak.

Ödenmesi gereken taksitlerin ilk ikisinin süresinde ve tam ödenmesi koşuluyla, kalan taksitlerden; bir takvim yılında en fazla iki taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının, son taksiti izleyen ayın sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51. maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla Kanun hükümlerinden yararlanılmaya devam edilecek. 

İlk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilecek.

Matrah artırımlarının 31.08.2018 Cuma günü sonuna kadar yapılması gerekiyor.

Artırılan matrahlar %20 oranında vergilendirilecek. Ancak gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, artırımda bulunmak istedikleri yıla ait yıllık beyannamelerini kanuni sürelerinde vermiş, bu vergi türlerinden tahakkuk eden vergilerini süresinde ödemiş olmaları şartıyla bu fıkra hükmüne göre artırılan matrahları %15 oranında vergilendirilecek.

Mükellefler, Yasada belirtilen şartlar dahilinde gelir ve kurumlar vergisi matrahlarını artırdıkları takdirde, kendileri hakkında artırımda bulunulan yıllar için yıllık gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve bu yıllara ilişkin olarak bu vergi türleri için daha sonra başka bir tarhiyat yapılamayacak.

Hesaplanan veya artırılan gelir, kurumlar ve katma değer vergilerinin, peşin veya ilk taksitinin 2018 yılın Eylül ayından başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde azami altı eşit taksitte Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi zorunlu. Bu vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51. maddesine göre gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam olunacak.

2. BORÇLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI:

2.1. Yapılandırmaya Konu Alacakların Ait Olduğu İdareler:

Kanunda yapılandırmaya konu alacakların ait olduğu idareler aşağıdaki gibi belirlenmiş durumda:

a) Maliye Bakanlığı,

b) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı,

c) Belediyeler,

d) Sosyal Güvenlik Kurumu

e) İl Özel İdareleri

f) Belediyeler

g) Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB)

h) 2560 Sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş Ve Görevleri Hakkında Kanun Kapsamındaki Büyükşehir Belediyeleri Su ve Kanalizasyon İdareleri

ı) TÜRMOB ve bağlı Odalar

i) Türkiye Barolar Birliği

j) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile bağlı Odaları

k) Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu ile bağlı Odaları

2.2. Yapılandırmaya Konu Alacaklar:

Yapılandırmaya konu alacaklar:

a) 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamına giren vergiler ve vergi cezaları,

b) 31/3/2018 tarihinden (bu tarih dahil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (31/3/2018 tarihinden sonra ödenmesi gereken gelir vergisi taksitleri ile gelir veya kurumlar vergisine mahsuben 2018 yılında ödenmesi gereken geçici vergi hariç)

c) 2018 yılına ilişkin olarak 31/3/2018 tarihinden (bu tarih dahil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (2018 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksiti hariç),

d) Gümrük vergileri ve idari para cezaları, 31/3/2018 tarihinden (bu tarih dahil) önce Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları,

e) Sigorta primleri, topluluk sigortası primleri, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,

f) 31/3/2018 tarihine kadar (bu tarih dahil) bitirilmiş olan özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,

g) Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun kapsamında ilgili kanunları gereğince takip edilen ve 18.05.2018 tarihine veya Kanunun ilgili hükümlerinde belirtilen sürelerin sonuna kadar tahakkuk ettiği halde ödenmemiş olan 2018 yılı Mart ayı ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacakları,

h) İl özel idarelerinin 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve vadesi 31/3/2018 tarihinden (bu tarih dahil) önce olduğu halde 18.05.2018 tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan asli ve fer’i alacakları (idari para cezaları ve özel idare payı hariç),

ı) Belediye alacakları,

i) Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarının (YİKOB) vadesi 31/3/2018 tarihinden (bu tarih dahil) önce olduğu halde 18.05.2018 tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payı ile buna bağlı fer'i alacakları,

j) 31/3/2018 tarihinden (bu tarih dahil) önce yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları.

Ayrıca 1111 sayılı Askerlik Kanunu, 5539 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun, 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, 2972 sayılı Mahalli İdareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun, 3376 sayılı Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanun, 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu, 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ve 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun gereğince 31/3/2018 tarihinden (bu tarih dahil) önce verilen idari para cezaları da yapılandırma kapsamına alındı.

3. MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI:

Mükellefler, Kanunda belirtilen şartlar dahilinde gelir ve kurumlar vergisi matrahlarını artırdıkları takdirde, kendileri hakkında artırımda bulunulan yıllar için yıllık gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve bu yıllara ilişkin olarak bu vergi türleri için daha sonra başka bir tarhiyat yapılmayacak.

Matrah veya vergi artırımında bulunulması 18.05.2018 tarihinden önce başlanılmış olan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerine engel teşkil etmemekte. Ancak artırımda bulunan mükellefler hakkında başlanılan vergi incelemeleri ve takdir işlemlerinin 31 Temmuz 2018 tarihine kadar sonuçlandırılamaması halinde bu işlemlere devam edilemeyecek.

Artırılan matrahlar üzerinden %20 oranında vergi ödenmesi gerekiyor. Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, artırımda bulunmak istedikleri yıla ait yıllık beyannamelerini kanuni sürelerinde vermiş, bu vergi türlerinden tahakkuk eden vergilerini süresinde ödemiş olmaları şartıyla artırılan matrahları %15 oranında vergilendirilecek.

Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların %50'si 2018 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilemeyecek.

İstisna ve indirimler nedeniyle gelecek yıllarda matrahtan indirim konusu yapılabilecek tutarlar ile geçmiş yıl zararlarının artırılan matrahlardan indirilmesi mümkün değil.

Birden fazla gelir unsuru elde eden mükelleflerce vergi incelemesi ve tarhiyata muhatap olunmaması için, Kanunda belirtilen ilgili gelir unsurları itibarıyla da matrah artırımı yapılması zorunlu.

3.1. Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesine İlişkin Matrah Artırımı:

2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 takvim yıllarına ilişkin olarak verdikleri yıllık gelir vergisi beyannamelerinde vergiye tabi gelir (matrah) beyan eden gelir vergisi mükelleflerinin bu yıllara ilişkin vergi matrahlarının;

2013 yılı için............................................................... %35,

2014 yılı için............................................................... %30,

2015 yılı için............................................................... %25,

2016 yılı için............................................................... %20,

2017 yılı için............................................................... %15

oranlarından az olmamak üzere artırılması gerekiyor.

Gelir vergisi mükellefleri için artırıma esas olacak matrah, üzerinden gelir vergisi hesaplanan matrah olacak. Ancak anılan yıllara ilişkin olarak artırılan matrahların tutarı;

a) Ticari veya zirai kazancı bilanço esasına göre tespit edilen gelir vergisi mükellefleri ile serbest meslek erbabı için;

2013 yılı için............................................................... 18.095 TL'den,

2014 yılı için............................................................... 19.155 TL'den,

2015 yılı için............................................................... 20.344 TL'den,

2016 yılı için............................................................... 21.636 TL'den,

2017 yılı için................................................................24.525 TL'den

b) Ticari veya zirai kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilen gelir vergisi mükellefleri için;

2013 yılı için................................................................ 12.279 TL'den,

2014 yılı için................................................................ 12.783 TL'den,

2015 yılı için............................................................... .13.558 TL'den,

2016 yılı için............................................................... .14.424 TL'den,

2017 yılı için.............................................................. ..16.350 TL'den

c) Geliri sadece basit usulde tespit edilen ticari kazançtan ibaret olan gelir vergisi mükellefleri için;

2013 yılı için................................................................. 1.810 TL'den,

2014 yılı için................................................................. 1.916 TL'den,

2015 yılı için................................................................. 2.034 TL'den,

2016 yılı için................................................................. 2.164 TL'den,

2017 yılı için................................................................ .2.453 TL'den

d) Geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından ibaret olan gelir vergisi mükellefleri için;

2013 yılı için................................................................. 3.619 TL'den,

2014 yılı için................................................................. 3.831 TL'den,

2015 yılı için................................................................. 4.069 TL'den,

2016 yılı için................................................................. 4.327 TL'den,

2017 yılı için................................................................. 4.905 TL'den 

Geliri yukarıda sayılanlar dışında kalan gelir vergisi mükellefleri için;

2013 yılı için................................................................. 12.279 TL'den,

2014 yılı için................................................................. 12.783 TL'den,

2015 yılı için............................................................... ..13.558 TL'den,

2016 yılı için..................................................................14.424 TL'den,

2017 yılı için..................................................................16.350 TL'den

az olamayacak.

3.2. Yıllık Kurumlar Vergisi Beyannamesine İlişkin Matrah Artırımı:

2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 takvim yıllarına ilişkin olarak verdikleri kurumlar vergisi beyannamelerinde vergiye tabi kurum kazancı (matrah) beyan eden kurumlar vergisi mükelleflerinin bu yıllara ilişkin vergi matrahlarının;

2013 yılı için..................................................................... %35,

2014 yılı için..................................................................... %30,

2015 yılı için..................................................................... %25,

2016 yılı için..................................................................... %20,

2017 yılı için..................................................................... %15,

oranlarından az olmamak üzere artırılması gerekmektedir.

Kurumlar vergisi mükelleflerince artırıma esas olacak matrah, doğrudan üzerinden vergi hesaplanan kurumlar vergisi matrahı olacaktır. Ancak, anılan yıllara ilişkin olarak kurumlar vergisi mükelleflerince artırılan matrahların tutarı;

2013 yılı için....................................................... 36.190 TL’den,

2014 yılı için....................................................... 38.323 TL’den,

2015 yılı için....................................................... 40.701 TL’den,

2016 yılı için....................................................... 43.260 TL’den,

2017 yılı için....................................................... 49.037 TL’den

az olamayacaktır.

Mükelleflerce ilgili yıllarda düzeltme beyannamesi verilmiş ve düzeltme işlemlerinin 18.05.2018 tarihine kadar sonuçlandırılmış olması hali de dahil olmak üzere, 18.05.2018 tarihinden önce ikmalen, re’sen veya idarece yapılıp kesinleşen tarhiyatlar, matrah artırımına esas ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınacak.

3.3. Gelir (Stopaj) ve Kurumlar (Stopaj) Vergisinde Artırım:

a) Hizmet erbabına ödenen ücretlerden,

b) Serbest meslek ödemelerinden,

c) Yıllara sari inşaat ve onarım işlerine ait hakediş ödemelerinden,

d) Kira ödemelerinden,

e) Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler için yapılan ödemelerden,

f) Esnaf muaflığından yararlananlara yapılan ödemelerden gelir veya kurumlar vergisi tevkifatı yapmakla sorumlu olanlar 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılları ile ilgili olarak vergi artırımında bulunabilecekler. Bu kapsamda artırımda bulunacak olanların gelir veya kurumlar vergisi tevkifatına ilişkin muhtasar beyannamelerini vermiş oldukları vergi dairelerine 31 Ağustos 2018 tarihine (bu tarih dahil) kadar müracaat etmek suretiyle artırım hükümlerinden yararlanabilmeleri mümkün.

3.4. Katma Değer Vergisinde Artırım:

2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yıllarına ilişkin olarak Kanunda belirtildiği şekilde belirlenecek katma değer vergisini vergi artırımı olarak 31 Ağustos 2018 tarihine kadar beyan eden ve aynı maddede belirtilen süre ve şekilde ödeyen mükellefler nezdinde, söz konusu vergiyi ödedikleri yıllara ait vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak katma değer vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılamayacak.

KDV mükellefleri ilgili yıllar içindeki her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri 1 No.lu KDV beyannamelerinin “Hesaplanan Katma Değer Vergisi” satırlarında yer alan tutarların yıllık toplamı üzerinden;

2013 yılı için............................................................................................... %3,5,

2014 yılı için.................................................................................................. %3,

2015 yılı için............................................................................................... %2,5,

2016 yılı için.................................................................................................. %2,

2017 yılı için................................................................................................ %1,5

oranından az olmamak üzere hesaplanacak KDV’yi, Kanunda öngörüldüğü süre ve şekilde ödemeleri halinde vergi artırımı hükümlerinden faydalanabilecekler.

3.5. Matrah ve Vergi Artırımında Hesaplanan Vergilerin Ödenmesi Şartı:

7143 sayılı Kanun kapsamında artırımda veya beyanda bulunanlar hesaplanan veya artırılan gelir, kurumlar ve katma değer vergisi ile gelir (stopaj) ve kurumlar (stopaj) vergisi tutarlarını 30/9/2018 tarihi Pazar gününe rastladığından 1 Ekim 2018 tarihine (bu tarih dahil) kadar tamamen ödeyebilecekleri gibi talep etmeleri halinde ilk taksiti Kanunun yayımını izleyen dördüncü ay olan Eylül/2018 ayından başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde altı eşit taksitte de ödeyebilecekler.

Taksitli ödeme seçeneğinin tercih edilmesi durumunda ödenecek tutara 6 eşit taksit için öngörülmüş olan (1.045) katsayısı uygulanacak.

Matrah ve vergi artırımında bulunanların bu vergileri, Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödememeleri halinde artırım hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilecek. Bu takdirde matrah ve vergi artırımı üzerine tahakkuk eden vergiler, ilk taksit ödeme süresinin son günü olan 30 Eylül 2018 tarihi vade tarihi kabul edilerek 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsil edilecek.

Matrah ve vergi artırımında bulunan ancak tahakkuk eden vergileri Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödemeyen mükellefler nezdinde yapılacak vergi incelemeleri ve tarhiyat işlemlerinde taksit ödeme süresince işlemeyen süre, tarh zamanaşımı süresinin hesabında işlemeyen süre olarak dikkate alınacak.

3.6. Matrah Artırımından Yararlanamayacak Olan Mükellefler:

Aşağıda belirtilen mükellefler Kanunun matrah artırımına ilişkin hükümlerinden yararlanamazlar:

a) Vergi Usul Kanunu'nun 359. maddesinin (b) fıkrasındaki “defter, kayıt ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler” veya bu fiiller nedeniyle incelemesi devam edenler,

b) Terör suçundan hüküm giyenler,

c) 18 Mayıs 2018 tarihi itibarıyla haklarında terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu gerekçesiyle adli makamlar, genel kolluk kuvvetleri veya Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafından yürütülen soruşturma ve kovuşturmalar kapsamında vergi incelemesi yapılması, terörün finansmanı suçu veya aklama suçu kapsamında inceleme ve araştırma yapılması talep edilenler.

4. İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ:

4.1. İşletmede Mevcut Olduğu Halde Kayıtlarda Yer Almayan Emtia, Makine, Teçhizat ve Demirbaşların Kayıtlara Alınması:

7143 sayılı Kanunun 6. maddesinin birinci fıkrası hükmü ile gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine, işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşları yasal kayıtlarına intikal ettirmek suretiyle kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirme imkanı sağlandı.

Kayıtlarda bulunmayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşların kayıtlara intikal ettirilmesine imkan veren düzenleme, bütün gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerini kapsıyor.

Uygulamadan yararlanmak isteyen mükellefler işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlarını 31 Ağustos 2018 tarihine (bu tarih dahil) kadar katma değer vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairelerine bildireceklerdir. Bildirim üzerine tahakkuk edecek verginin yine aynı süre içinde ödenmesi zorunlu.

Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, aktiflerine kaydettikleri emtia için ayrı, makine, teçhizat ve demirbaşlar için ayrı olmak üzere özel karşılık hesabı açacaklar.

Emtia için ayrılan karşılık, ortaklara dağıtılması veya işletmenin tasfiye edilmesi halinde sermayenin unsuru sayılacak ve vergilendirilmeyecek.

Makine, teçhizat ve demirbaşlar envantere kaydedilecek ve ayrılan karşılık birikmiş amortisman addolunacak.

İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ise söz konusu emtiayı defterlerinin gider kısmına satın alınan mal olarak kaydedecekler.

Beyan edilen genel orana tabi makine, teçhizat, demirbaş ve emtiaların bedeli üzerinden %10 oranı; indirimli orana tabi diğer makine, teçhizat, demirbaş ve emtiaların bedeli üzerinden tabi olduğu oranların yarısı esas alınarak katma değer vergisi hesaplanacak ve ayrı bir beyanname ile sorumlu sıfatıyla beyan edilerek, beyanname verme süresi içinde ödenecek.

Makine, teçhizat ve demirbaşlar üzerinden ödenen bu vergi, hesaplanan katma değer vergisinden indirilemeyecek. Emtia üzerinden ödenen vergi ise genel esaslara göre indirim konusu yapılabilecek. Ancak, kayıtlarda yer almayan mak

DOSYAYI İNDİR (Sağ Tık/Farklı Kaydet)