Pratik Bilgiler

» Amortisman Sınırı
» Vergiden Müstesna Yemek Bedeli
» Emlak Vergisi Oranları
» Fatura Düzenleme Sınırı
» Değer Artış Kazançları İstisna Tutarları
» Kıdem Tazminatı Tavanı
» Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel
» Yıllık Ücretli İzinler

Muhasebe Standartları

» Ülke içinde kullanılan muhasebe standartlarını uluslararası standartlarla bütünleştirebilmek için 1995 yılından bu yana 43 uluslararası muhasebe standardı Türkiye’ye ...

T.C. Resmi Gazete

SİRKÜLER

Sirküler No: 2017/33 MECLİSE SEVK EDİLEN TORBA YASA İLE GETİRİLMESİ ÖNGÖRÜLEN YENİ VERGİLER VE MÜKELLEFLERE SAĞLANAN BAZI İMKANLAR

     SİNERJİ SİRKÜLER RAPOR

 

Sirküler Tarihi: 11.10.2017

Sirküler No      : 2017/33

MECLİSE SEVK EDİLEN TORBA YASA İLE GETİRİLMESİ ÖNGÖRÜLEN YENİ VERGİLER VE MÜKELLEFLERE SAĞLANAN BAZI İMKANLAR

TBMM’ye sevk edilen "Bazı Vergi Kanunları İle Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile mükelleflere yeni mali yükler getirilirken bazı imkanların da sağlanması öngörülüyor.

Torba yasa ile yapılması öngörülen düzenlemelere göre:

1. Finans kuruluşlarının kurumlar vergisi oranı 2 puan artırılıyor.

Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, finansman şirketleri, ödeme ve elektronik para kuruluşları, yetkili döviz müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye piyasası kurumları ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik şirketlerinin kurum kazançları üzerinden ödeyecekleri kurumlar vergisi oranı %20'den %22'ye çıkarılıyor.

2. Dağıtılmayan kurum karlarına, bu karları üzerinden %1 vergi getiriliyor.

Şirketlerin elde ettikleri karlardan ortaklarına dağıtmadıkları kısım için hali hazırda gelir vergisi kesinti yapılmıyor. Yapılan düzenleme ile sermayeye eklenen kar payları hariç, dağıtılmayan karlardan % 1 oranında gelir vergisi stopajı yapılması öngörülüyor.

3. Kurumların gayrimenkul satış kazançlarında uygulanan %75 kazanç istisnası oranı %50'ye düşürülüyor.

Mevcut yasal düzenleme uyarınca şirketler aktiflerinde 2 yıldan fazla tuttukları gayrimenkulleri elden çıkarmaları halinde elde edilen kazancın %75'i kurumlar vergisinden istisna. Yapılan düzenleme ile bu istisna oranı %50'ye indiriliyor.

4. Gelir vergisi tarifesinde üçüncü dilimdeki %27 olan oran %30'a çıkarılıyor.

Ücret gelirleri için 1.1.2018 tarihinden, diğer gelirler için ise 1.1.2017 tarihinden geçerli olmak üzere gelir vergisi tarifesinin üçüncü diliminde yer alan gelirler için vergi oranı %27'den %30'a çıkarılıyor.

5. Kira gelirlerinin beyanında kira gelirinden %25 oranında uygulanmakta olan götürü gider oranı %15'e düşürülüyor.

Kira geliri elde edenler, elde ettikleri geliri beyan ederken yıl içinde yaptıkları giderlere karşılık gelirlerinin %25'i oranında götürü gider indiriminden yararlanabiliyorlar. Yapılan düzenleme ile bu oran %15'e düşürülüyor. Kira geliri elde edenlerin gerçek gideri daha fazla ise her halükarda gider olarak indirmeye devam edebilecekler.

6. 2018 yılında binek otomobiller için ödenecek Motorlu Taşıtlar Vergisi  %40 artırılıyor.

2018 yılı Ocak ve Temmuz aylarında ödenecek motorlu taşıt vergisi tutarları değiştirilerek 2017 yılında ödenen motorlu taşıtlar vergisine göre %40 oranında artırılıyor. Ancak kamuoyunda oluşan tepkiler nedeniyle artış oranının 15-20 arasında gerçekleştirilmesi beklenmekte.

7. 2018 yılından sonra tescil edilecek binek otomobillerin motorlu taşıtlar vergisinin hesabında aracın motor silindir hacmi yanında değeri de dikkate alınmaya başlanıyor. Taşıtın değerine göre artırımlı motorlu taşıtlar vergisi geliyor.

2018 yılından sonra satın alınacak binek otomobillerin motorlu taşıtlar vergisinde değer bazlı yeni bir sisteme geçiliyor. Vergilemede motor silindir hacmi yanında aracın değeri de bir ölçüt haline getiriliyor. Belirlenen değerlerin üzerinde taşıt değerine sahip araçlarda vergi tutarlarının %10 veya %20 daha fazla olması öngörülüyor. Bu uygulamaya 1.1.2018 tarihinden sonra başlanacak.

8. Çekilişlerden ve şans oyunlarından elde edilen gelirlerin vergilendirilmesinde yüzde 10 olan veraset ve intikal vergisi oranı %20'ye çıkarılıyor.

Çekilişlerden ve şans oyunlarından elde edilen gelirlerin vergilendirilmesinde yüzde 10 olan veraset ve intikal vergisi oranı %20'ye çıkarılıyor.

Yapılan bu düzenlemeler sonucunda elde edilen ilave gelirden Savunma Sanayi Fonuna ilave gelir sağlamak üzere, Savunma Sanayi Fonuna bütçeden aktarılacak paylara ilişkin yasal düzenleme değiştiriliyor. Bu çerçevede 2018 yılında Savunma Sanayi Fonuna 8 milyar lira ilave gelir sağlanması bekleniyor.

9. Meyveli gazozlar ile enerji içeceklerine %25 oranında ÖTV getiriliyor.

Kola üzerinden %25 oranında alınan özel tüketim vergisi yılbaşından itibaren meyveli gazozlar ile enerji içeceklerinden de alınmaya başlanacak. Bu düzenleme sonucunda bütçeye 500 milyon lira gelir sağlanması beklenmekte.

10. Sigara kağıdına vergi getiriliyor.

Makaron (sigara kağıdı) özel tüketim vergisi kapsamına alınıyor ve 20 adet makaron için 2,12 TL özel tüketim vergisi getiriliyor.

11. 2017 yılında vergi dilimlerindeki artış nedeniyle asgari ücretin 1.404 liranın altına düşmemesi için yasal düzenleme yapılması öngörülüyor.

12. Turizm yatırımcıları kira sürelerini 49 yıla uzatabilecekler, isterlerse tesislerin olduğu yerleri satın alabilecekler.

Bilindiği üzere sahillerde birçok yerde turizm işletmeleri Hazineden aldıkları yerler üzerinde otel yatırımlarını gerçekleştirdiler. Bu tesisler için Hazinece, kullanıcılarına 49 yıla kadar irtifak hakkı tesis edildi. Meclise sevk edilen yasa tasarısı ile 49 yıllık kira süresinin bitimine ne kadar kalırsa kalsın yeniden kira süresi 49 yıla tamamlanacak. Yatırımcılar isterlerse bu taşınmazları bedelini ödeyip satın da alabilecekler.

13. Belediyelerin emlak vergisi değerlerinde yaptıkları aşırı artışlara karşı vatandaşı korumak üzere tavan uygulamasına geçiliyor.  

Bilindiği üzere 2017 yılında bütün belediyeler arsa ve arazilerin emlak vergisine esas kıymetlerini komisyonlar vasıtasıyla yeniden belirlediler. Belirlenen bu kıymetler 2018 yılında mükelleflerin ödeyeceği emlak vergisinin hesabında kullanılacak. Aşırı, astronomik olarak belirlenen kıymetlerin önüne geçmek için 2017 yılında arsa veya arazi değeri neyse 2018 yılı için yapılacak değer artışı hiçbir şekilde bu değerin %50'sini geçemeyecek.

14. Yüzde 25, yüzde 15 ve yüzde 5 şeklinde farklı oranlarda uygulanan özel iletişim vergisi, yüzde 7,5 olarak tek oranda birleştiriliyor.

Cep telefonu görüşmelerinden %25 oranında, sabit telefon görüşmelerinden %15 oranında ve data ve internet hizmetlerinden %5 oranında alınan özel iletişim vergisi, %7,5 olarak tek oranda yeniden düzenleniyor. Böylelikle vatandaşların telekom hizmetlerinin vergilendirilmesindeki karmaşık yapı ortadan kaldırılıyor ve telefon görüşmelerinden alınan vergi oranları düşürülüyor.

15. Yurtdışında gerçekleşen telefon konuşmaları ve data hizmetleri için yurtdışındaki operatöre ödenen bedeller üzerinden KDV ve Özel İletişim Vergisi alınmayacak.

16. Bankalar tarafından yapılan türev işlemlere BSMV istisnası getiriliyor.

17. Engellilere sağlanan ÖTV'siz binek aracı alma imkanı vergisiz fiyatı 70 bin liranın altında olan araçlarla sınırlandırılıyor. Böylelikle bu imkanın kötüye kullanılmasının engellenmesi amaçlanıyor. 

18. Vergi daireleri tarafından mükellefle yapılan her türlü işlemin elektronik ortamda yapılmasına imkan veren yetki düzenlemesi yapılıyor. Mükellefler vergi dairesine gitmeden bütün işlemlerini elektronik ortamda yürütebilecekler.

19. Vergi borçlarını süresinde ödemeyen mükelleflere yapılan ödeme emri tebligatlarında ödeme veya mal bildiriminde bulunma için öngörülen 7 günlük süre 15 güne çıkarılıyor. İhtiyati haciz ve ihtiyati tahakkuk uygulamalarında bu işlemlere karşı dava açma süreleri de 7 günden 15 güne çıkarılıyor.

Vergi borçlarını süresinde ödemeyen mükelleflere bu borçlarını ödemeleri veya mal bildiriminde bulunmaları için verilen 7 günlük süre de mükelleflere yardımcı olmak amacıyla 15 güne çıkarılmakta.

20. Transfer fiyatlandırması ile ilgili yöntem belirleme anlaşmalarında (Peşin Fiyatlandırma Anlaşmaları) alınmakta olan 57 bin TL harç kaldırılıyor.

21. Vergi borcu yoktur uygulamasının yapıldığı kamu kurumlarının kapsamı genişletiliyor.  

22. Elektronik ticarette vergi güvenliğini sağlamak amacıyla internet ortamında yürütülen ticari faaliyetlere ilişkin bu işleri yürütenler tarafından Gelir İdaresi Başkanlığına bildirimde bulunma yükümlülüğü getiriliyor.

23. Elektronik ortamda yurtdışından Türkiye'deki nihai tüketicilere hizmet sunanlara KDV bakımından Türkiye'de vergi mükellefi olma zorunluluğu getiriliyor.

24. Gelir İdaresi Başkanlığı kayıt dışı ekonomi ile mücadele ve tahsilat etkinliğini artırmak amacıyla çeşitli kaynaklardan veri toplama ve bunu risk analizine tabi tutabilme yetkisine sahip olacak. 

25. Gelir İdaresi Başkanlığı ile SGK'nın mükelleflere yapacakları iade sırasında diğer idarelerin alacağı varsa yapılacak iadeden mahsup edilmesi öngörülüyor.

26. Maliye Bakanlığı'na kamu kurumlarının taşeron işçi çalıştırmaları halinde sözleşmede, çalışanların ücretlerine ilişkin tavan belirleme yetkisi veriliyor.

27. Belediye meclislerine; eğitim kurumlarına, yurtlara, okul pansiyonlarına ve hastanelere indirimli veya bedelsiz su teminine imkan sağlanıyor.

28. Maden ruhsatlandırma işlemlerinde ÇED raporu hazırlanmasında kamu kurumlarının işlemlerini 3 ay içinde bitirmeleri yönünde düzenleme yapılıyor. Belirli hallerde ÇED raporu aranmayacak.

29. İlgili mevzuatında yapılan düzenleme ile maden arama ruhsatı alan ancak arama döneminde gerekli çalışmaları yapmayan ruhsat sahiplerinin arama ruhsatları iptal edilecek. Benzer şekilde maden işletme ruhsatı alan ancak yeterli üretim yapmayan ruhsat sahiplerinin ruhsatlarının da iptali gündemde.

30. Orman sahası içinde yer alan maden sahalarının kullanımında orman arazi bedeli veya herhangi bir bedelin işletme döneminin ilk on yılı için alınmaması öngörülüyor.  

31. Türkiye Taşkömürü Kurumu ile Türkiye Kömür İşletmelerine, uhdelerinde bulunan maden ruhsatlarını işletme, işlettirme, bunları bölerek yeni ruhsat talep etme ve bu ruhsatları ihale etme yetkisi veriliyor.

32. Bakıma ihtiyacı olan engellilere özel bakım merkezlerinde sunulacak bakım hizmetinin karşılığı olarak belirlenecek kişi başına aylık bakım ücreti tutarı ile bakıma ihtiyacı olan engellinin evde bakımına destek için verilecek aylık sosyal yardım tutarının her yıl Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı tarafından müştereken belirlenmesi öngörülüyor.

33. Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerin mülkiyetinde bulunan taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının korunma ve değerlendirilmesinin, 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu hükümlerine uygun olarak kendileri tarafından sağlanması sağlanıyor.

34. Vakıflar Genel Müdürlüğüne ve mazbut vakıflara ait taşınmazların kira süresinin 3 yıldan on yıla çıkarılması sağlanıyor. Ayrıca onarım veya inşa karşılığı kiralamalarda; onarım ve inşa bedeli göz önüne alınarak kira süresinin Genel Müdürün onayı ile yirmi yıla, Meclis kararı ile kırk dokuz yıla kadar tespit edilebilmesi imkanı getiriliyor.  

35. Vakıflar Genel Müdürlüğünce vakfiyelerde yer alan hayır şartlarını gerçekleştirmek üzere amacı veya faaliyet konuları arasında eğitim, sağlık, kültür veya sosyal yardım bulunan yurtdışında kurulu tüzel kişilere Başbakan Yardımcısının onayı ile şartlı veya şartsız yardım yapılabilmesi imkânı getiriliyor.

36. Büyükşehir Belediye Kanununda yapılan değişiklik sonrası köy iken mahalleye dönüşen yerlerde olan ve vergiden muaf işletmelerin bu muafiyetlerinin mahalleye dönüştükten sonra da 2020 yılı sonuna kadar devam etmesi sağlanıyor.

37. Tüketici Koruma Kanununda denetime bağlı olarak ortaya çıkan idari para cezaları aşağıya çekiliyor.

38. Köy yerleşim alanı içinde köy tüzelkişiliğinden satın aldığı arsada evini öngörülen sürede yapmayan veya bedelini ödemeyenlere 31.12.2020'ye kadar ilave süre verilecek.

39. Terörle Mücadele Kanunu kapsamında istihdam hakkı bulunan hak sahiplerinin yaş sınırı aranmaksızın bu haktan yararlanması sağlanıyor.

40. Baba veya annelerini kaybeden şehit çocuklarının kamuda istihdam edilmelerinde; anne, baba ve kardeşlerinin istihdam hakkını kullanmaması durumunda bu hakkın şehit çocukları veya şehidin eşi tarafından da kullanabilmesi öngörülüyor.  

41. Terörle mücadele esnasında yaralanan vazife malulleri ile 15 Temmuz Darbe Kalkışmasının bastırılması esnasında yaralananlardan ilköğretim, ortaokul ve ilkokul mezunları “hizmetli" unvanlı kadro ve pozisyonlar yerine “memur" unvanlı kadro ve pozisyonlara atanabilecek.

42. İşsizlik ödeneği başvurularının izleyen ayın sonuna kadar sonuçlandırılması, işsizlik ödeneğinin her ayın beşinde aylık olarak işsizin kendisine ödenmesi ve ödeme tarihinin öne çekilmesi hususunda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanına yetki veriliyor.

43. Asgari 10 yıldan fazla ömrü olan, şehir merkezlerinde kalan kamu lojmanları Maliye Bakanlığı marifetiyle elden çıkarılacak. Bu yerler ihale ile en fazla bedeli verene satılacak. Kat mülkiyeti tapusu olan lojmanlarda, içinde oturan memurlar da ihalede oluşan en yüksek bedeli verirlerse kendilerine alım hakkında öncelik tanınacak.

44. Hazineye ait olup belediye mücavir alan sınırlar içinde tarımsal amaçlı kullanılan arazilerin kullanıcılarına doğrudan satışının önü açılıyor. Satın alınan araziler sadece tarımsal amaçlı kullanılabilecek. Bilindiği üzere 2011 yılında çıkarılan ve gayet başarılı sonuçlar veren 2B Kanunu ile de belediye mücavir alan sınırları dışında bulunan tarım arazilerinin kullanıcılarına doğrudan satışı gerçekleştirilmişti.

45. Maliye Bakanlığından irtifak hakkı ile yer kiralayanlar, bu yerleri satın almak istediklerinde en fazla 2 yıl vade ile satın alabilirken yapılan yasal düzenleme ile bu süre 5 yıla uzatılıyor.

46. Kamu özel işbirliği projelerinin finansmanında yurtdışından kaynak teminini kolaylaştırmak amacıyla özel amaçlarla kurulan şirketler kanalı ile getirilecek finansman için düzenlenecek sözleşmelerden damga vergisi ve harç alınmayacak.

47. Yurt dışında yatırım yapma amacıyla kurulan fonlara, ülkemizde yapacakları yatırımlar kapsamında Hazine Müsteşarlığı bütçesinden kaynak aktarılabilecek.

48. Hazine Müsteşarlığı tarafından girişim sermayesi fonlarına ve katılım bankalarının oluşturdukları fonlara kaynak sağlanabilmesi amacıyla yasal düzenleme yapılıyor.

49. Kooperatiflerin ortak dışı işlem yapmaları halinde vergi muafiyetinin kalkmaması, buna karşılık ortak dışı işlemlerin ayrı bir iktisadi işletme olarak değerlendirilip vergilendirilmesi öngörülüyor.

50. 15.4.2000 tarihinden önce OSB'lerde bağımsız bölüm oluşturularak birden fazla kiracıya kiralanan tesisler, yapı kullanma izni, işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmış ya da kat mülkiyeti tesis edilmiş olması ve OSB'ce uygun görülmesi şartı ile birden fazla alt kiracıya kiralanabilecek.

51. Sanayi işletmelerinin üretimleri sonucunda nihai sanayi malı hüviyetine kavuşmuş bir ürünün alım veya satımının borsa tesciline tabi olmaması ve muamele tescil ücreti ödenmemesi sağlanıyor.

52. Kamu ihalelerinde istekli ve yükleniciler, sigorta şirketlerinden alacakları kefalet senedini teminat mektubu olarak verebilecekler.

53. Tehlikeli ve çok tehlikeli işlerle ilgili mesleklerde çalışanların, Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu kapsamında yetkilendirilmiş kuruluşların gerçekleştireceği sınavlarda başarılı olmaları halinde 31.12.2017 tarihine kadar tamamı İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanan belge masrafı ile sınav ücretlerinin 31.12.2019 tarihine kadar karşılanmasına devam edilecek.

 

Saygılarımızla,

 

Erdal SÖNMEZ   &   Bülent ERSAN

SİNERJİ Bağımsız Denetim

Danışmanlık ve Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

 

 

 

 

 



DOSYAYI İNDİR (Sağ Tık/Farklı Kaydet)